Veelgestelde vragen
We hebben de meest gestelde vragen voor jou op een rijtje gezet. Misschien staat jouw vraag hier al bij. Is jouw vraag nog niet beantwoord? Je hebt altijd de mogelijkheid om contact met ons op te nemen.
Voor wie is het Utrechts Ombudsloket?
Wij zijn er voor alle inwoners van Utrecht. Ook ondernemers in Utrecht kunnen bij het Utrechts Ombudsloket terecht. Voor kinderen is er het Utrechts Kinderombudsloket.
Wat kan het Utrechts Ombudsloket voor mij doen?
Ben je niet tevreden over hoe de gemeente met een klacht van jou omgaat, of weet je niet waar je terecht kan met je klacht over de gemeente? Meld het ons, wij gaan dan voor jou aan de slag. We proberen binnen een week contact met jou op te nemen. We luisteren naar je, denken met je mee en helpen je verder op weg. Het kan ook zo zijn dat we je niet goed kunnen helpen om tot een oplossing te komen, dan leggen we je altijd uit waarom.
Wat kan het Utrechts Ombudsloket niet voor mij doen?
Het Utrechts Ombudsloket gaat niet over politieke besluiten. Daar gaat de gemeenteraad over. De gemeenteraad wordt eens in de vier jaar democratisch gekozen door de inwoners van Utrecht. Is een politiek besluit uitgevoerd en merk je dat dit erg vervelend voor jou uitpakt, maar heb je het idee dat de gemeente niet naar je luistert? Dan kan je wél contact met ons opnemen.
Is het Utrechts Ombudsloket gratis?
Ja, het Utrechts Ombudsloket is gratis. Als je met ons belt, mailt of als je langskomt, hoef je daarvoor niet te betalen. Dat heeft de gemeenteraad zo beslist.
Hoe lang bestaat het Utrechts Ombudsloket?
Het Utrechts Ombudsloket bestaat sinds 1 september 2023.
Is het Utrechts Ombudsloket onafhankelijk?
Ja, wij zijn onafhankelijk en gratis toegankelijk voor alle Utrechters. De Utrechtse gemeenteraad vindt het belangrijk dat alle Utrechters gehoord worden, daarom hebben zij geld vrijgemaakt voor het Ombudsloket.
Wat doet het Ombudsloket met mijn gegevens?
Het Utrechts Ombudsloket heeft jouw naam en telefoonnummer /mail nodig om contact met je op te kunnen nemen. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en worden niet met anderen gedeeld.
Heeft het Utrechts Ombudsloket een signalerende functie?
Ja, het Utrechts Ombudsloket heeft ook een signalerende functie. Als het ons opvalt dat meerdere Utrechters klagen over hetzelfde probleem, dan kunnen wij uitzoeken wat er aan de hand is. Onze bevindingen kunnen wij dan voorleggen aan de gemeente.
Wat doen de ombudsman en plaatsvervangend ombudsman nog meer?
Ombudsman Alma van Bommel is voorzitter van het Utrechts Klokkenluiders Gilde en Lid van de Raad van Toezicht van het Kalsbeek College in Woerden.
Jory Hoogendam is plaatsvervangend ombudsman van het Utrechts Ombudsloket, ze is er voor kinderen en jongeren in de stad. Jory Hoogendam werkt als arts in opleiding medische microbiologie in het Amsterdam UMC en is Lid van de Raad van Toezicht van Stadsschouwburg Utrecht.
Wat betekent het woord ombudsman?
Ombudsman is een Zweeds woord en betekent vertegenwoordiger. Een ombudsman of ombudsvrouw is dus eigenlijk de vertegenwoordiger van een persoon of groep mensen bij de overheid. Het Utrechts Ombudsloket is er om de belangen van stadsgenoten en ondernemers te vertegenwoordigen bij de gemeente.
Is het Ombudsloket geopend tijdens schoolvakanties?
Het Utrechts Ombudsloket is beperkt bereikbaar tijdens schoolvakanties. De telefonische bereikbaarheid en de inloopspreekuren vervallen. We beantwoorden mails, maar dit kan wel iets langer duren dan je van ons gewend bent.
Heeft het Utrechts Ombudsloket een jaarverslag?
Jazeker, het jaarverslag van 2023 vind je hier.