Ga naar content

Veelgestelde vragen

We hebben de meest gestelde vragen voor jou op een rijtje gezet. Misschien staat jouw vraag hier al bij. Is jouw vraag nog niet beantwoord? Je hebt altijd de mogelijkheid om contact met ons op te nemen.  

Voor wie is het Utrechts Ombudsloket?

Wij zijn er voor alle inwoners van Utrecht.  Ook ondernemers in Utrecht kunnen bij het Utrechts Ombudsloket terecht. Voor kinderen is er het Utrechts Kinderombudsloket.

Wat kan het Utrechts Ombudsloket voor mij doen?

Ben je niet tevreden over hoe de gemeente met een klacht van jou omgaat, of weet je niet waar je terecht kan met je klacht over de gemeente? Meld het ons, wij gaan dan voor jou aan de slag. We proberen binnen een week contact met jou op te nemen. We luisteren naar je, denken met je mee en helpen je verder op weg. Het kan ook zo zijn dat we je niet goed kunnen helpen om tot een oplossing te komen, dan leggen we je altijd uit waarom.

Wat kan het Utrechts Ombudsloket niet voor mij doen?

Het Utrechts Ombudsloket gaat niet over politieke besluiten. Daar gaat de gemeenteraad over. De gemeenteraad wordt eens in de vier jaar democratisch gekozen door de inwoners van Utrecht.  Is een politiek besluit uitgevoerd en merk je dat dit erg vervelend voor jou uitpakt, maar heb je het idee dat de gemeente niet naar je luistert? Dan kan je wél contact met ons opnemen.  

Is het Utrechts Ombudsloket hetzelfde als de Nationale Ombudsman?

Nee, er zijn een aantal verschillen. Het Utrechts Ombudsloket richt zich volledig op de inwoners van Utrecht en de ondernemers in de stad. We bieden advies als je een klacht hebt over de gemeente. Zo kunnen we je vaak verder helpen. We kunnen geen oordeel geven over wat de gemeente doet. De Nationale Ombudsman kan dit wel doen maar je klacht moet dan éérst door de gemeente behandeld zijn. Als wij je niet verder kunnen helpen, verwijzen we je soms door naar de Nationale Ombudsman. 

Is het Utrechts Ombudsloket gratis?

Ja, het Utrechts Ombudsloket is gratis. Als je met ons belt, mailt of als je langskomt, hoef je daarvoor niet te betalen. Dat heeft de gemeenteraad zo beslist.

Hoe kan ik contact opnemen?

Je kunt op verschillende manieren contact met ons opnemen.

 

Zo heb je de mogelijkheid om bij ons langs te komen op donderdagavond van 19 tot 20 uur. We zitten op de Ganzenmarkt 3, een zij-ingang van het Utrechtse stadhuis. Wij zijn op dinsdag, woensdag en donderdag bereikbaar op telefoonnummer 030-2861070. Of vul het contactformulier op deze site in.

Hoe lang bestaat het Utrechts Ombudsloket?

Het Utrechts Ombudsloket bestaat sinds 1 september 2023.

Is het Utrechts Ombudsloket onafhankelijk?

Ja, wij zijn onafhankelijk en gratis toegankelijk voor alle Utrechters. De Utrechtse gemeenteraad vindt het belangrijk dat alle Utrechters gehoord worden, daarom hebben zij geld vrijgemaakt voor het Ombudsloket.

Wat doet het Ombudsloket met mijn gegevens?

Het Utrechts Ombudsloket heeft jouw naam en telefoonnummer /mail nodig om contact met je op te kunnen nemen. Deze gegevens worden vertrouwelijk behandeld en worden niet met anderen gedeeld.

Heeft het Utrechts Ombudsloket een signalerende functie?

Ja, het Utrechts Ombudsloket heeft ook een signalerende functie. Als het ons opvalt dat meerdere Utrechters klagen over hetzelfde probleem, dan kunnen wij uitzoeken wat er aan de hand is. Onze bevindingen kunnen wij dan voorleggen aan de gemeente. 

Kan het Ombudsloket ook een oordeel geven?

Nee, het Utrechts Ombudsloket is niet bevoegd om een oordeel te geven over het gedrag van de gemeente. Wel kunnen we advies geven. Dit zullen we ook doen als het gewenst en nodig is.

Wat doen de voorzitters nog meer, naast het werk voor het Ombudsloket?

Voorzitter Alma van Bommel is voorzitter van het Utrechts Klokkenluiders Gilde en Lid van de Raad van Toezicht van het Kalsbeek College in Woerden.

Waarnemend plaatsvervangend voorzitter Simone Madunic is ook plaatsvervangend voorzitter en lid van de Adviescommissies Veiligheidsonderzoeken van de ministeries van Defensie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Simone Madunic vervangt momenteel plaatsvervangend voorzitter Jory Hoogendam bij het Utrechts Ombudsloket. Jory Hoogendam werkt als arts in opleiding medische microbiologie in het Amsterdam UMC en is Lid van de Raad van Toezicht van Stadsschouwburg Utrecht.

Wat betekent het woord Ombudsman?

Ombudsman is een Zweeds woord en betekent vertegenwoordiger.  Een ombudsman of ombudsvrouw is dus eigenlijk de vertegenwoordiger van een persoon of groep mensen bij de overheid. Het Utrechts Ombudsloket is er om de belangen van inwoners van de stad te vertegenwoordigen bij de gemeente.

Is het Ombudsloket geopend tijdens schoolvakanties?

Het Utrechts Ombudsloket is beperkt bereikbaar tijdens schoolvakanties. De telefonische bereikbaarheid en de inloopspreekuren vervallen. We beantwoorden mails, maar dit kan wel iets langer duren dan je van ons gewend bent.

Heeft het Utrechts Ombudsloket een jaarverslag?

Jazeker, het jaarverslag van 2023 vind je hier.