Voor kinderen en jongeren
We vinden het belangrijk alle kinderen en jongeren zich in Utrecht veilig en gelukkig voelen. Als je ongerust bent over iets in jouw buurt of op school, dan vinden wij het belangrijk dat er ook naar je geluisterd wordt. Je kunt daarom ook altijd bij ons terecht. We denken graag met jou mee en geven gratis advies. Zo weet je waar je het best met je klacht terecht kan. Het kan zijn dat we je niet goed kunnen helpen, dan leggen we je uit waarom.
Waar we bij kunnen helpen
Misschien heb je een klacht over de gemeente, over je school of over de jeugdzorg. Weet je niet bij wie je terecht kunt. Of vind je dat er niet goed naar je geluisterd is?
Dan kan je contact met ons opnemen. Dat kan via het formulier op deze site. Je kan ook bellen of bij ons langslopen op donderdag tussen 17 – 18 uur. Jory Hoogendam is er voor kinderen en jongeren in de stad: ‘We luisteren en geven -gratis- advies. Zodat je, met wat hulp, zélf een situatie kan veranderen.’
Wat jij belangrijk vindt
‘Kom vooral langs en laat van je horen als je ergens mee zit, dan kijken wij hoe we je kunnen helpen’, zegt Jory Hoogendam. ‘Het kan over van alles gaan; misschien is er geen plek in de buurt waar je kan voetballen? Of heb je een probleem met de jeugdzorg of op school? We denken graag met je mee over een oplossing.’
Rechten
Ook vindt het Utrechts Ombudsloket het belangrijk dat er in het beleid van de gemeente altijd aandacht is voor kinderrechten. Jory: ‘Hoe pakken besluiten uit voor kinderen en jongeren in de stad? We gaan daarom veel op pad om jongeren te ontmoeten en te horen wat zij belangrijk vinden.’
Wil je graag dat het Utrechts Ombudsloket bij jou, jouw vrienden of jouw vereniging langskomt? Bel of mail ons, of loop zelf even langs.
Veelgestelde vragen van kinderen
Natuurlijk heb je ook vragen. Sommige hebben we hieronder misschien al beantwoord.
Wat is het Kinderombudsloket?
Er kan altijd iets gebeuren waar je boos of verdrietig over bent. Of je maakt je zorgen. Als het gaat om een probleem op school, de jeugdzorg of met de gemeente dan horen wij dat graag. We luisteren en denken mee over wat je zou kunnen doen. Als we je niet kunnen helpen, dan leggen we altijd uit waarom.
Is het Utrechts Ombudsloket gratis?
Ja, het Utrechts Ombudsloket is gratis. Als je met ons belt, mailt of als je langskomt, hoef je daarvoor niet te betalen. Dat heeft de gemeenteraad zo beslist.