Sociaal isolement
Naast praktische problemen merkt het Utrechts Ombudsloket dat er inwoners zijn voor wie het financiële aspect van de nieuwe app een probleem is. Alma van Bommel: “Daar maak ik mij zorgen over. We hebben al met een Utrechter gesproken die bang is dat hij straks geen bezoek meer kan ontvangen, omdat hij de parkeerkosten niet kan voorschieten.” Voorheen was het zo dat bewoners een kortingscode konden delen met hun bezoek. Het bezoek betaalde het parkeergeld zelf. Nu moeten inwoners geld storten in een depot en de parkeerkosten van bezoek voorschieten. Ze kunnen het bezoek dan achteraf vragen de parkeerkosten terug te betalen.
De voorzitter: “Als wij zien dat een groep inwoners -onbedoeld- de dupe is van beleid, dan trek ik aan de bel. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat parkeerbeleid leidt tot sociaal isolement van mensen met een laag inkomen. We verwachten dat in situaties zoals deze de gemeenteraad tijdig aandacht heeft voor mensen die door beleid in financiële of sociale problemen kunnen komen.”
Praktische hulp
Van Bommel is wel positief over de praktische ondersteuning vanuit de gemeente: “Op de site van de gemeente kunnen mensen veel informatie vinden over het gebruik van de webapp. Ze kunnen hiervoor ook terecht op verschillende locaties in de stad en bij het stadskantoor. En als het mensen niet lukt om ‘mijn parkeeractie’ te gebruiken, kunnen zij bezoek ook telefonisch aanmelden. Dat kan straks ook in de weekends. Dus dat is goed geregeld door de gemeente.”
Mensen die een klacht hebben ingediend bij het Utrechts Ombudsloket, krijgen ook individueel reactie.