Koffie en een gesprek
Voorzitter Alma van Bommel van het Utrechts Ombudsloket: ‘Om succesvol te zijn is het belangrijk dat mensen ons weten te vinden en dat wij goed luisteren naar álle inwoners. We willen ook in contact komen met Utrechters, die misschien zelf niet zo snel naar ons toe zouden stappen. Daarom gaan we met een koffiekar bij winkelcentra staan.’
Onderwerpen
De meldingen die het loket tot nu toe heeft gekregen zijn heel divers, aldus Van Bommel: ‘Een inwoner die niet begrijpt waarom hij geen vergunning krijgt voor een uitbouw. Of een mindervalide inwoner die door herinrichting van de straat niet goed meer haar eigen huis uit kan.’ Ook zijn er tientallen klachten over de nieuwe parkeerapp binnengekomen. Van Bommel: ‘We luisteren en geven advies. Als het nodig is zorgen we dat het gesprek tussen de inwoner en de juiste afdeling of ambtenaar tot stand komt. Door met elkaar in gesprek te gaan merken we dat er wederzijds begrip ontstaat.’ Daar waar veel klachten over een onderwerp binnenkomen, zoals over de parkeerapp, heeft het loket ook een signalerende functie. Van Bommel: ‘We uiten dan onze zorgen bij de gemeenteraad.’
Locaties
Het Ombudsloket gaat in februari naar de volgende wijken:
Woensdag 14 februari
12.00 – 14.00 uur Winkelcentrum Smaragdplein (Hoograven)
14.30 – 16.30 uur Winkelcentrum de Musketon (Lunetten)
Donderdag 15 februari
12.00 – 14.00 uur Winkelcentrum Rokade (Zuilen)
14.30 – 16.30 uur Winkelcentrum de Plantage (Ondiep)
Het Utrechts Ombudsloket is telefonisch bereikbaar op 030-2861070 (dinsdag, woensdag en donderdag). Inloopspreekuur is elke donderdag van 19-20 uur.