Ga naar content
Blog

Ombudsbril

Sinds ik voorzitter ben van het Utrechts Ombudsloket fiets ik met een ‘ombudsbril’ op door de stad. Sterker nog, ik heb hem eigenlijk de hele dag op; want eenmaal in de ban van het Utrechtse Ombudswerk, zie je alles door een andere bril.

 

 

Wekelijks spreek ik veel mensen die een probleem hebben met de gemeente. Zij uiten hun verbazing, onbegrip of zorg. Samen met het Ombudsteam bekijk ik hoe we deze mensen verder kunnen helpen. We luisteren, geven advies en verwijzen door waar nodig. Werk, waar ik blij van word, omdat we zo een kleine bijdrage kunnen leveren aan een beter contact tussen inwoners en gemeente. Maar er is ook een klein nadeel aan dit werk en dat is dat ik de hele dag rondloop met een ‘ombudsbril’ op.

Een bril die ik nooit afzet. Want of ik nu de krant lees, de buurtapp open, op de markt rondwandel of naar RTV Utrecht kijk, altijd is er wel zo’n moment dat ik denk: ‘Hé, dat is een interessant onderwerp voor ons Ombudsloket, hier kunnen we wellicht iets in betekenen…!’

 

Altijd aan

Het voelt soms alsof ik 7 dagen in de week ‘aan’ sta. Helemaal omdat ik regelmatig in mijn vrije tijd, in de kerk, het zwembad of in een restaurant wordt aangesproken over een ombudsprobleem. ‘We herkennen je van de posters, heb je even….?’ Goed om te zien dat zoveel Utrechters inmiddels weten dat wij er zijn. Dat vind ik fijn en belangrijk. Maar als ik op zo’n moment even met iets heel anders bezig ben, heb ik niet een instant oplossing paraat. Dus vraag ik deze mensen om een melding te doen op de site of even langs te komen tijdens ons spreekuur. Dan hebben we in één keer alle informatie en kunnen we met de klacht aan de slag.

 

Ombudsfiets

Binnenkort stap ik weer op mijn gele ombudsfiets. Dan ga ik samen met het team de wijken in. Op 14 en 15 februari staan we met een koffiekar bij vier winkelcentra. We bieden een heerlijke kop koffie aan én een luisterend oor. Dus heeft u een probleem met de gemeente? Kom vooral langs. Ik zet mijn ombudsbril op en denk graag met u mee. En heeft u geen problemen? Dan bent u natuurlijk ook welkom. Voor koffie en een praatje. Tot dan!