Ga naar content
Blog

Duidelijke taal

Iedereen maakt wel eens een foutje. Soms kom je er mee weg, maar soms heb je gewoon pech. Als je je fiets in de stad op een plek zet waar dat niet mag, dan kan het zijn dat ‘ie wordt weggehaald. En als je hem dan weer ophaalt bij het depot, moet je een boete betalen. Heel vervelend natuurlijk, maar regels zijn regels.  

Als inwoner kan je dan bezwaar maken bij de gemeente. Je kan een reden aangeven waarom jouw fiets foutgeparkeerd stond óf waarom je niet wist dat je fiets daar niet mocht staan. Meestal levert dat een antwoord op met de strekking: ‘Jammer maar helaas, je moet toch betalen.’ 

Snel en duidelijk

Een duidelijke uitleg van de gemeente is dan wel belangrijk. Maar daar ontbreekt het nog wel eens aan. Zo hoorden we van een aantal Utrechters dat ze, na hun bezwaar tegen een boete, een lange brief met uitleg over lokale wetgeving ontvingen van de gemeente. Maar de inwoners wilden -snel en duidelijk- weten waarom hun fiets was weggehaald. En ook hoe ze hadden kunnen weten dat hun fiets daar niet mocht staan. Ze konden geen wijs worden uit de lange brief vol algemene en ingewikkelde teksten en bleven met de vraag zitten: ‘Waarom krijg ik deze boete?’ 

Begrip

Iedereen maakt foutjes en als je iets doet wat volgens de lokale regels niet mag, dan loop je kans op een boete. Dat is logisch. Maar het helpt dan enorm als je, op je vraag of bezwaar, kort en bondig te horen krijgt waarom. Duidelijke taal dus, als reactie op jouw punt. Dat maakt de boete niet minder vervelend, maar het begrip in ieder geval wat groter. 

 

16 mei 2024