Ga naar content
foto: Desiree Meulemans
Blog

De definitie van succes

Wanneer hebben wij ons werk bij het Ombudsloket goed gedaan? Wanneer kunnen we spreken van een succes? Een lastige vraag, die we onszelf natuurlijk regelmatig stellen. Zijn het de grote issues die veel aandacht genereren, of zijn het juist de kleine problemen, die een wereld van verschil kunnen maken voor één persoon?

 

Vier maanden geleden opende het Ombudsloket zijn deuren. De afgelopen maanden hebben we al veel mensen gesproken: Utrechters die ons mailden en belden, die we ontmoetten tijdens een koffieochtend in een buurthuis, of die langs kwamen tijdens ons spreekuur op donderdagavond. Mensen met grote en kleine problemen, soms vol boosheid of frustratie. Verdwaald in een zoektocht zonder routemap. Ook kwamen er Utrechters om hun zorg te uiten over een ontwikkeling in de stad. Of gewoon om even kennis te maken en te zeggen dat het fijn is dat Utrecht weer een ombudsfunctie heeft.

 

Samen om de tafel

Soms kan een telefoontje al voldoende zijn om een misverstand uit de weg te helpen, of een probleem op te lossen. Zoals de inwoner die niet begreep waarom hij geen aanpassing aan zijn huis mocht doen, terwijl mensen in de buurt dat wel mochten. Door onze tussenkomst zit deze Utrechter nu met de gemeente om de tafel. Het betekent niet meteen dat hij zijn zin krijgt, maar het draagt in ieder geval bij aan wederzijds begrip.

 

Of de vrouw die bijzondere bijstand wilde aanvragen. Ze moest zoveel bijlages meesturen, dat ze door de bomen het bos niet meer zag. Door onze tussenkomst krijgt zij een uitnodiging van de gemeente, om haar aanvraag samen te bekijken. Ook vindt ze het goed dat de gemeente haar ervaringen en ideeën gebruikt, om procedures in de toekomst eenvoudiger te maken. Een win- winsituatie dus. Wilt u een aanvraag doen? Kijk hier eens voor informatie.

 

Parkeerapp

Daarnaast was er natuurlijk, vrijwel direct na onze opening, de lokale discussie over de nieuwe parkeerapp. Ook wij kregen hier veel klachten over binnen en hebben daar aandacht voor gevraagd. Met name over de zorg van mensen dat zij geld moeten voorschieten en bang zijn daardoor minder bezoek te ontvangen. De gemeente werkt op dit moment hard aan verbeteringen. En omdat die er niet onmiddellijk kunnen zijn, mochten bezoekers en Utrechters gratis parkeren tijdens de afgelopen feestdagen.

 

Wederzijds begrip

Voor mij is het Utrechts Ombudsloket een succes als we bijdragen aan een beter wederzijds begrip tussen gemeente en Utrechters. Of het nu een zaak is, die veel mensen aangaat, of een kwestie die één persoon aangaat. Daar waar met onze tussenkomst, problemen met elkaar worden besproken, gemeente en inwoners naar elkaar luisteren en samen zoeken naar oplossingen, dáár hebben we succes. We zijn nog maar net begonnen, een nieuw jaar ligt voor ons open. We hebben er zin in om er een succes van te maken.

 

9 januari 2024

foto: Desiree Meulemans