Ga naar content
Van links naar rechts: Jory Hoogendam, burgemeester Sharon Dijksma en Alma van Bommel.

Vanaf 2025 kan het loket nóg meer voor je doen

Vanaf januari 2025 neemt het Utrechts Ombudsloket de taken van de Nationale Ombudsman over voor Utrecht. Dat betekent dat we nóg meer kunnen doen voor inwoners en ondernemers in de stad.

Christine Hummelen, secretaris van het loket, is er blij mee: ‘Het Utrechts Ombudsloket zit letterlijk midden tussen de Utrechters, dat maakt het makkelijk voor stadsgenoten om bij ons langs te komen of even te bellen of te mailen. Omdat we veel de wijken in gaan, weet ons team ook goed wat er speelt.’

Klacht over de gemeente

Het Utrechts Ombudsloket luistert, adviseert en bemiddelt en dat blijft zo. Hummelen: ‘Nieuw is dat we nu ook een oordeel kunnen geven over hoe de gemeente is omgegaan met een klacht. Een inwoner moet dus altijd éérst een klacht indienen bij de gemeente. Als je het dan niet eens bent met het oordeel van de gemeente, kan je bij ons aankloppen. Het Utrechts Ombudsloket kan dan onderzoeken of de inwoner of ondernemer ‘behoorlijk’ is behandeld.’

Ombudsman

Door deze veranderingen is Alma van Bommel ombudsman van Utrecht, voorheen was zij de voorzitter van het Utrechts Ombudsloket. Jory Hoogendam wordt plaatsvervangend ombudsman, zij was en blijft het eerste aanspreekpunt voor kinderen en jongeren in de stad.

Nieuwsoverzicht