Het Utrechts Ombudsloket heeft dit najaar zeven meldingen binnengekregen van huurders uit Sterrenwijk. ‘Maar ook tijdens bezoeken aan andere wijken in de stad, horen we van bewoners van huurwoningen dat zij last hebben van schimmel’, zegt Van Bommel: ‘Wij hebben er begrip voor dat het op grote schaal verduurzamen en verbeteren van huurwoningen complex is en tijd kost. We zien ook dat de gemeente zijn best doet om beter bereikbaar te zijn voor inwoners met huurproblemen, zo is er nu een centraal punt waar huurders met hun klachten terecht kunnen. Maar ik begrijp dat de gemeente pas in het eerste kwartaal van 2025 met een evaluatie komt over de schimmelproblemen en een plan van aanpak. Dat betekent dus dat deze herfst en winter vele Utrechters nog steeds in een huis met schimmel moeten wonen.’ De overheid heeft een wettelijke rol in het zorgdragen voor huisvesting. Het recht op een gezonde leefomgeving is als mensenrecht erkend. Mensen kunnen ziek worden van schimmel in hun huis.
Communicatie
De communicatie vanuit de gemeente richting Utrechters die in een huis met schimmel wonen kan beter volgens het Utrechts Ombudsloket. Voor de zomer informeerde het college de raad over de aanstelling van een schimmelexpert, die onderzoek gaat doen naar de situatie. Bewoners die een melding hadden gedaan, hoorden lange tijd niets van de gemeente. Vorige week ontvingen bewoners bericht dat een schimmelexpert is aangesteld en in november een aantal woningen bezoekt. Maar het is niet duidelijk wat er gebeurt bij woningen met ernstige schimmelproblemen.
Van Bommel: ‘We hebben intensief contact zowel met een aantal huurders als met de gemeente. We merken dat alle partijen graag de problemen willen aanpakken. Vanuit het Utrechts Ombudsloket blijven we nauw volgen of dit goed en vooral ook snel gebeurt. Omdat we willen dat bewoners deze winter al in een gezond huis wonen.’