Ga naar content

Ombudsbrief aan raad

Het Utrechts Ombudsloket vraagt in een brief aan de gemeenteraad aandacht voor drie onderwerpen waar wij meldingen over krijgen.

Door de beperkte beschikbaarheid aan parkeerplekken en de verder uitrol van betaald parkeren ontstaat onvrede bij Utrechters. Soms komt het voor dat er recht bestaat op een parkeervergunning als je in een appartementencomplex woont. De informatie hierover op de website van de gemeente is moeilijk vindbaar. Ook trage communicatie vanuit de gemeente is een onderwerp in de ombudsbrief.

Inwonersparticipatie

Verder krijgt het Ombudsloket tientallen meldingen en signalen van Utrechters over de manier waarop participatie wordt vormgegeven en beleefd. Utrechters worden uitgenodigd voor inspraakavonden, klankbordgroepen of bewonersbijeenkomsten en krijgen daarbij de indruk dat hun inbreng van invloed zal zijn op beleid of besluitvorming. Zij maken tijd vrij, bereiden zich voor en komen met ideeën en suggesties. Wanneer vervolgens blijkt dat hun bijdrage nauwelijks wordt meegenomen of geen zichtbare invloed heeft gehad, voelen zij zich genegeerd of zelfs misleid. Dit leidt tot frustratie en een gevoel van zinloosheid.

Ombudsbrief juli 2025

Nieuwsoverzicht