Ga naar content

Koffie en goede gesprekken

Op campagne in Hoograven, Lunetten, Zuilen en Ondiep sprak het team van het Utrechts Ombudsloket veel mensen. Met een kop koffie in de hand vertelden mensen wat hen bezighoudt. Voorzitter Alma van Bommel: ‘Belangrijk en waardevol, want veel van de mensen die we spraken klagen niet bij de gemeente, terwijl ze wel aangeven een probleem te hebben. Hun verhalen moeten ook gehoord. Ik vind het daarom heel belangrijk dat Utrechters weten dat ze altijd even bij ons binnen kunnen lopen.’

Betaald parkeren

De invoering van betaald parkeren in de gemeente blijkt voor veel van de mensen een groot probleem: ‘Hoe moet ik nou voor mijn zieke zwager zorgen als ik vier euro per uur moet betalen om hier te parkeren?’,  riep een mevrouw ons toe op het Smaragdplein. Zij had geen tijd voor een kop koffie, moest nog veel doen, maar dit wilde ze echt even kwijt. Anderen vroegen zich af wat betaald parkeren betekent voor bezoekers van de voetbalclub, voor co-ouderschap waarbij één van de ouders buiten Utrecht woont of voor garagehouders die auto’s van klanten nu niet meer voor de deur kunnen parkeren. Veel vragen waren er ook over de manier waarop het parkeerbeleid tot stand komt. Van Bommel: ‘Mensen vragen zich af, luistert de gemeente wel echt naar ons? Ook blijkt voor veel Utrechters onduidelijk hoe het betaald parkeren wordt ingevoerd en wat dit voor hen gaat betekenen. Dat mensen zich zorgen maken over betaald parkeren lijkt mij een belangrijk signaal.’

Vuilnis op straat

Ook andere onderwerpen kwamen voorbij tijdens de vele kopjes koffie; zoals vuilnis op straat, overlast in de buurt, lastig vindbare informatie op de gemeentesite, armoede, wachtlijsten voor een woning, wachtlijsten voor de jeugdzorg en onzekerheid rondom standplaatsen voor ondernemers.

Kom langs

Het Ombudsloket gaat met een aantal concrete klachten die we in de wijken hoorden aan de slag. Door te bellen met betrokken afdeling of ambtenaar kunnen we een beter beeld krijgen over wat er aan de hand is en kijken of we tot een oplossing kunnen komen. Van Bommel: ‘We zijn er voor Utrechters. Ik zou daarom aan iedereen willen  zeggen; heb je een probleem met de gemeente en kom je er niet uit? Kom naar ons toe; we luisteren en denken met je mee.’

Daarnaast vindt het Ombudsloket het ook belangrijk om te vermelden dat veel mensen tijdens de koffie aangaven heel tevreden te zijn over hun contact met de gemeente.

 

Het Utrechts Ombudsloket de wijken in (youtube.com)

Nieuwsoverzicht