Voorzitter Alma van Bommel van het Ombudsloket: “Ik vind het belangrijk om te zien dat de wethouder de problemen met de parkeerapp erkent én dat de gemeente de problemen aanpakt. Mensen die het niet lukt om de app op de computer te gebruiken, kunnen nu al bellen met de gemeente om de korting telefonisch te regelen. Belangrijk dat de wethouder nu ook kijkt naar de financiële kant.” Wethouder van Hooijdonk wil de mogelijkheid ontwikkelen dat bezoek in de toekomst zélf de parkeerkosten kan betalen en daarbij de bewonerskorting kan gebruiken.
Niet voorschieten
Een groot deel van de klachten die binnen kwamen bij het Utrechts Ombudsloket waren van mensen die het parkeergeld voor hun bezoek niet konden voorschieten. Zij maakten zich zorgen of ze straks nog wel visite kunnen ontvangen. Voordat de app werd ingevoerd, konden bewoners een kortingscode geven aan hun bezoek. Het bezoek betaalde het parkeergeld zelf. Met de invoering van de nieuwe app moeten Utrechters het parkeergeld voorschieten en kunnen ze het bezoek achteraf vragen de parkeerkosten terug te betalen.
Erkenning belangrijk
Van Bommel vindt de erkenning belangrijk: “De wethouder heeft nu laten weten dat de gemeente aan de slag gaat om de problemen op te lossen. Utrechters zijn gehoord. Uiteraard blijven we de ontwikkelingen van de parkeerapp volgen, want we willen weten of de maatregelen die de gemeente ontwikkelt ook echt werken voor de Utrechters.”