Ga naar content
foto: Marjolein Hammink

Gemeente werkt aan verbetering app

De parkeerapp stond centraal in een debat met de gemeenteraad en wethouder Lot van Hooijdonk op donderdag 7 december. Tijdens het debat erkende de wethouder dat er fouten zijn gemaakt en legde ze uit hoe de gemeente werkt aan oplossingen. Het Utrechts Ombudsloket kreeg de afgelopen maanden ruim 100 klachten van Utrechters over de parkeerapp en volgde daarom ook het debat.

 

Voorzitter Alma van Bommel van het Ombudsloket: “Ik vind het belangrijk om te zien dat de wethouder de problemen met de parkeerapp erkent én dat de gemeente de problemen aanpakt. Mensen die het niet lukt om de app op de computer te gebruiken, kunnen nu al bellen met de gemeente om de korting telefonisch te regelen. Belangrijk dat de wethouder nu ook kijkt naar de financiële kant.” Wethouder  van Hooijdonk wil de mogelijkheid ontwikkelen dat bezoek in de toekomst zélf de parkeerkosten kan betalen en daarbij de bewonerskorting kan gebruiken.

 

Niet voorschieten

Een groot deel van de klachten die binnen kwamen bij het Utrechts Ombudsloket waren van mensen die het parkeergeld voor hun bezoek niet konden voorschieten. Zij maakten zich zorgen of ze straks nog wel visite kunnen ontvangen. Voordat de app werd ingevoerd, konden bewoners een kortingscode geven aan hun bezoek. Het bezoek betaalde het parkeergeld zelf. Met de invoering van de nieuwe app moeten Utrechters het parkeergeld voorschieten en kunnen ze het bezoek achteraf vragen de parkeerkosten terug te betalen.

 

Erkenning belangrijk

Van Bommel vindt de erkenning belangrijk: “De wethouder heeft nu laten weten dat de gemeente aan de slag gaat om de problemen op te lossen. Utrechters zijn gehoord. Uiteraard  blijven we de ontwikkelingen van de parkeerapp volgen, want we willen weten of de maatregelen die de gemeente ontwikkelt ook echt werken voor de Utrechters.”

 

Nieuwsoverzicht